17 sierpnia 2015

DIY - poduszka sowa


Sowy stały się poniekśd moim znakiem rozpoznawczym i marką własną. Pokochałam te poduchy od pierwszego uszycia i ciężko mi się z nimi rozstać. Jednak nadszedł moment, kiedy pozwolę im ruszyć w świat. Kto wie, może jakaś sowa zamieszka akurat w Twoim domu? Zaraz powiem Ci jak stać się posiadaczem jakiegoś uroczego puchacza ;) A mianowicie, uszyjesz go sobie sam!

jak uszyć


Na początek WYKRÓJ. Przygotowujemy dużą kartkę papieru - moja poduszka ma wymiary ok 35x40 cm. Szkicujemy zarys ciała sowy oraz elementy, takie jak oczy, brzuch, skrzydła i dziób. Można wzorować się na moim wykroju, ale pozostawiam to Waszej inwencji ;) Wycinamy części wykroju.

wykrój na sowę

Do uszycia poduszki będziemy potrzebować:

tkaniny bawełniane
kawałki filcu (czarny i biały na oczy, kolorowy na dziób)
igłę i nici
nożyczki
szpilki
maszynę do szycia
wypełnienie do poduszek

1. Części wykroju układamy na tkaninie, przypinamy szpilkami, odrysowujemy i wycinamy. Niektóre elementy trzeba wyciąć podwójnie - zaznaczyłam je na zdjęciu powyżej. Wszystko dokładnie prasujemy. Z filcu wycinamy kółka, z których powstaną oczy oraz romb/trójkąt na dziób.

2. Kółka z filcu zszywamy razem, a następnie naszywamy je na tę część przypominającą ósemkę. Ja robię to ręcznie, ponieważ trudno szyje mi się takie małe filcowe elementy na maszynie.  

3. Do przedniej części tułowia sowy przypinamy szpilkami przygotowane oczy oraz brzuszek. Oba elementy naszywamy na wierzchniej stronie ściegiem zygzakowym maszyny.

poduszka sowa
4. Na naszyty wcześniej brzuszek przyszywamy po obu stronach skrzydełka. Tak jak poprzednio, ściegiem zygzakowym.

poduszka sowa

5. Teraz czas przyszyć dziób. W moim przypadku, znowu ręcznie... Jeśli chcemy, można dodać też jakieś elementy dekoracyjne. Kwiatki, gwiazdki, czy tak, jak ja, serduszko na brzuchu. W związku z tym, że przyszywałam te elementy ręcznie, to trochę pogniotłam, więc ponownie całość prasuję. 

poduszka

6. Przednią i tylną część poduszki składamy razem, prawymi stronami do siebie. Spinamy całość szpilkami, żeby nic się nie przesunęło. Zszywamy wokół gęstym ściegiem prostym. Oczywiście musimy pamiętać, żeby zostawić niezszyty ok.10cm fragment, którym przekręcimy poduszkę na prawą stronę, a później posłuży nam do włożenia wypełnienia. Po zszyciu, nacinamy brzegi nożyczkami wokół, uważając, aby nie przeciąć szwu. Dzięki temu po wypchaniu poduszka nie będzie się marszczyć. 
*jeśli posiadasz, świetnie sprawdzą się do tego nożyczki z ząbkami - takie jak na zdjęciu poniżej:

sowa na maszynie

7. Teraz pozostało już tylko wypchać sowę wypełnieniem do poduszek. Można użyć owaty silikonowej, kulek, waty, czy co tam mamy pod ręką. Zaszywamy pozostawiony otwór, ręcznie ściegiem krytym. Poduszka-sowa jest gotowa! 

jak uszyć sowę

sowa poduszka

Etapy powstawania poduszki można zobaczyć też na filmie, który powstał przy okazji innego projektu:


Jak widać uszycie takiej sowy do trudnych nie należy. Mam nadzieję, że moje instrukcje są jasne i pomocne. W razie czego odpowiem na wszelkie pytania w komentarzach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz